Druhá etapa vzdelávacieho systému

Úvod Druhá etapa
  • cieľ druhej etapy: sebavzdelávanie žiakov – aby zistili, čo ich baví, na čo majú vlohy, čomu sa chceli v budúcnosti venovať a maximálne v tom rozvinúť ich potenciál
  • zaviesť fungovanie druhej etapy na princípe sebariadeného vzdelávania (ako školy Summerhill a Sudbury Valley School)
  • miesto autoritatívneho prostredia v škole budovať slobodné prostredie
  • prispôsobiť školské prostredie novému vzdelávaciemu systému bohaté na podnety  – moderný interiér budovy slúžiaci ako prostriedok rozvoja edukačných princípov
  • nerozdeľovať deti, žiakov a študentov podľa biologického veku v žiadnej etape na ročníky
  • vytvárať pravidlá a riadiť chod školy Školským zhromaždením formou participatívnej demokracie a žiackymi záujmovými výbormi
  • vynucovať dodržiavanie pravidiel Súdnou komisiou tvorenou zo žiakov celého vekového spektra a personálu
  • zrušiť povinné kurikulum a celoštátne učebnice
  • umožniť slobodne si vyberať z rôznych tradičných aj netradičných oblastí poznania a zručností
  • zakázať súťaženie, miesto neho klásť silný dôraz na kooperatívne učenie
  • klásť väčší dôraz na interdisciplinárne prepojenie a vzdelávanie prostredníctvom zážitku, t. j. učenie sa v teréne
  • preplácať do plnej výšky akýkoľvek mimoškolský vzdelávací kurz
  • zakomponovať do vzdelávacieho procesu rozšírenú realitu a 3D simulačné modely, ale aj hranie počítačových hier a videohier s preukázaným pozitívnym vzdelávacím efektom s určitými obmedzeniami
  • umožniť na účely vzdelávania kopírovať a zdieľať vzdelávacie materiály úplne legálne
  • zrušiť všetky nástroje vonkajšej motivácie (hodnotenie, systém odmien a trestov, porovnávanie, súťaženie, atď.)
  • zakázať povinné domáce úlohy
  • maximalizovať ochranné faktory a minimalizovať rizikové faktory vzniku a pretrvávania rôznych závislostí u mladých
  • zapájať rodičov do procesu vzdelávania
  • umožniť žiakom nastúpiť na školu vo svojom školskom obvode v prvej až tretej etape vzdelávania
  • dovoliť maximálnu kapacitu školy 300 žiakov
  • vedenie a administratívu školy zveriť do kompetencie manažéra logistiky
  • statické školské prázdniny nahradiť flexibilnou dovolenkou
  • zaviazať žiakov stráviť v škole aspoň 30 hodín/týždeň v druhej a tretej etape (myslí sa celkový čas strávený v škole)