Žiacke záujmové výbory

Úvod Druhá etapa Žiacke záujmové výbory

Tretím prvkom organizácie a riadenia školy by mali byť žiacke záujmové výbory, teda skupiny ľudí, ktorí sa v škole venujú tomu, čomu sa venovať chcú. Tieto záujmové výbory potom v konečnom dôsledku riadia jednotlivé oblasti školy. Existoval by napríklad výbor pre šport, výbor pre hudbu, výbor pre zvieratá atď.

V Jerusalem Democratic Sudbury School napríklad skupina detí, ktorá sa rozhodla, že sa chce učiť hudbe, dokázala zburcovať ostatných tak, že spoločne vybrali 25 000 dolárov. Výsledkom je dnes špičkovo vybavená hudobná miestnosť. Rovnako tak skupina dievčat, ktorým sa zachcelo mať v škole ZOO, majú v škole ZOO. Tomáš Baťa, jeden z najväčších podnikateľov svojej doby, hovorieval: „Dajte deťom kúsok pôdy, nechajte ich na nej hospodáriť a nechajte na nich, ako naložia s výpestkami. O ekonomike, hospodárení, podnikaní sa tak naučia niekoľkonásobne viac než niekde v škole.“ [86]

 

 

[86] http://blog.zsmontessori.net/clanek/skola-kterou-spolu-ridi-deti