Tresty a odmeny

Úvod Druhá etapa Tresty a odmeny

Jedným zo základov vonkajšej motivácie v starom (súčasnom) vzdelávacom systéme je princíp systému trestov a odmien. Tresty však vyvolávajú odpor k vzdelávaniu. Dieťa potrebuje lásku ako doma, tak aj v škole. Učenia sa z vlastných chýb, či chýb druhých je prospešné. Robenie chýb a omylov by malo byť veľmi dôležitou súčasťou vo vzdelávaní, pretože to je to, čo nás posúva ďalej. Aj vo vede sa robí veľa chýb a omylov a to je to, čo vedu posúva ďalej. Ako povedal japonský učiteľ bojových umení a zakladateľ aikida Morihei Uešiba: „Neúspech je kľúčom k úspechu. Každá chyba nás niečomu naučí.“

Odmeny sú taktiež neprípustné. Výskumy ukázali, že odmeny tlmia detské objavovanie a predstavivosť. Dieťa sa snaží dovtedy a len natoľko, aby získalo odmenu a potom sa mu už v jeho snahe nechce pokračovať. Ocenenia eliminujú vnútornú radosť z kreatívnych aktivít[39]. Okrem toho, že zabíjajú vnútornú motiváciu vzdelávania sa, učíme nimi deti ku korupčnému jednaniu – urob tamto a dostaneš toto, teda úplatok[48].

Navrhujeme, aby z nového vzdelávacieho systému bolo odstránené všetko súvisiace s trestami a odmenami.

 

 

[39] https://eduworld.sk/cd/jaroslava-konickova/2936/vedci-postupne-zistuju-co-znizuje-kreativitu-deti

[48] https://www.youtube.com/watch?v=7cnxm-OatVs