Dodatok 6 – príklady využitia rozšírenej reality a 3D simulácii

Úvod Dodatky6 príklady využitia rozšírenej reality a 3D simulácii

Príkladom využitia je napríklad Motex, čo je virtuálna autoškola, prezentovaná na viedenskom festivale Pioneers 2017. Ide o komplexný simulátor dopravy. Ponúka rôzne prispôsobené dopravné situácie, simuluje rôzne podmienky a ako základ používa skutočné auto. Šoférovanie v prostredí virtuálneho mesta, vidieka, aj diaľnice cieli na praktické precvičenie základných pravidiel cestnej premávky a zároveň umožňuje vodičom pripraviť sa na krízové situácie. Priamo v prostredí je možné simulovať nepriaznivé počasie, prechod vozidla s výstražnou signalizáciou či vbehnutie chodca do priestoru vozovky, bez reálneho ohrozenia života, či majetku. Virtuálne prostredie môže simulovať napríklad rýchlu jazdu, nebezpečné predbiehanie, riadenie pod vplyvom alkoholu, či mikrospánok. Samozrejme, toto sa nemôže rovnať reálnej jazde, ale to nie je ani cieľom. Podstatné je efektívne vzdelávať a vysvetľovať, aké následky môže mať nezodpovedné konanie napríklad za volantom. A zažiť na vlastnej koži, hoci aj virtuálnej, je vždy viac, než iba počuť z rozprávania[122].

Ďalším príkladom využitia je anatómia ľudského tela. Na telefóne si môžete prezerať, ako vám na lavici leží torzo tela a vy pridávate alebo uberáte svaly, kosti atď. Existujú aj voľne dostupné aplikácie a výukové materiály. Jeden z najvydarenejších je ARSights, kde si s použitím Google Earth môžete vybrať významnú stavbu, vytlačiť pre ňu značku, a tú potom ukázať na kameru. Na displeji sa namiesto nej zobrazí 3D model napríklad Sochy slobody, Kolosea, mayských pyramíd alebo Eiffelovej veže[123].

Zaujímavým webom je aj learnAR, ktorý sa už špecializuje na predmety. Sú v ňom po jednom projekte  z matematiky, fyziky, chémie a niekoľko projektov z biológie. Veľmi pekná je aplikácia vnútorností ľudského tela. Projekt AR Second Life nadväzuje na 3D virtuálne prostredie Second Life. Všetko je tu upravené pre školské účely. Umožňuje mať na pracovnom stole virtuálne laboratórium a vykonávať chemické pokusy. Okolité prostredie potom pridáva na autenticite[123].

Výskumníci z Harvard School of Education vyvíjajú v rámci projektu EcoMobile digitálny nástroj, ktorý umožňuje využitie rozšírenej reality vo vzdelávaní – spája digitálnu hru, interaktívne príbehy, alebo vzdelávaciu výpravu na konkrétnom mieste, prostredníctvom mobilného telefónu alebo tabletu. Žiaci, vedení digitálnou mapou a virtuálnym sprievodcom, odoberajú napríklad vzorky vody na rôznych miestach, a potom ich skúmajú a porovnávajú. So softvérom EcoMuve najprv simulujú virtuálne prostredie rybníku, a potom overujú svoje poznatky v reálnej situácii.

Ďalším príkladom využitia rozšírenej reality vo vzdelávaní je aktivita žiakov na škole v Bronxe. Tí si sami pripravili zážitok na zanedbanom černošskom cintoríne – v hre Strašidlá záujemcovia objavujú hroby bývalých otrokov, dozvedajú sa o ich osudoch a vo virtuálnom prostredí im hľadajú ich obľúbené predmety[124].

 

 

[122] http://www.zive.sk/clanok/126638/autoskola-buducnosti-vycvik-vodicov-vo-virtualnej-realite

[123] http://spomocnik.rvp.cz/clanek/17151/

[124] http://hechingerreport.org/can-some-video-games-get-kids-to-play-and-learn-outside-more-rather-than-less/